Unkari, Punkari, Unkari;)

Olen Sopronissa kaupungin vanhimmassa ja kuuluisimmassa hotellissa. Nykyinen nimi on Best Western Pannonia-Hotel****. Hotelli on rakennettu jo vuonna 1893, joten se on palvellut asiakkaita jo 120 vuotta. Linkki:http://www.pannoniahotel.com/.

20130509-184929.jpg

Kaupungin vanhin ja arvostetuin Pannonia-hotelli oli aivan ydinkeskustassa

Hotellin puitteet ja palvelut ovat upeat. Varasin tänne majoituksen Booking.com kautta eilen keskiviikkoaamuna lähtiessäni ajamaan Szombathelysta kohti Sopronia. Ajattelin, että välillä on mukava majoittua ykkösluokan hotellissa, varsinkin kun hintakaan ei ollut paha (31,5 euroa yö). Kun tulin tänne hikisenä lämpimän ajopäivän jälkeen, menin ensi töikseni Wellness-osastolle. Siellä oli kunnon uima-allas ja poreallas sekä todella hyvä sauna (mainostivat suomalaisena!). Siellä tunnin pari nautittuani kehkeytyi ajatus jäädä tänne kahdeksikin yöksi.

20130509-185013.jpg

Pannonia Hotellin aamiaishuone

Kun tulin huoneeseeni, tarkistin heti IPadilta tilanteen. Yksi yhden hengen huone oli vielä varattavissa torstai ja perjantain väliselle yölle. Tein varauksen samantien ja täällä sitä nyt ”naatitaan” untuvapeiton ja -tyynyn pehmeän yöunen jälkeen. Loistavan aamiaispöydän jälkeen tosin arki alkoi, kun pesin likaiset ajovaatteeni ”nyrkkipyykkinä”. Nyt en tarvinnut edes salaista asettani, mihin olin saanut vinkin ”oppimestariltani” Matti Rämöltä. Reissuun kannattaa ottaa mukaan lavuaarin tulppa, koska niitä ei kaikissa majapaikoissa ole. Pari kertaa tulppa on helpottanut elämääni tälläkin reissulla. Italiassa oli mitoitus vähän erilainen ja Suomi-tulppa ei mahtunut reikään.

20130509-185001.jpg

Hotellissa oli sopivasti tyyliä ja ajan patinaa

15. ajopäivä keskiviikko 8.5.2013 Szombathely – Sopron, 70 km / # 1563 km

http://ridewithgps.com/routes/2473387. +405 m / -380 m

Keskiviikon urakka oli ehkä matkan helpoin ajopäivä. Matkaa kertyi vain seitsemänkymmentä kilometriä ja olosuhteet olivat mainiot. Aikaakaan ajamiseen ei kulunut kuin noin kolme ja puoli tuntia, joten keskinopeus oli noin 20 km/h. Keskiviikko oli lämmin päivä siinä +22-23C-astetta, tuuli oli sivusta ja osin lopussa jopa sivumyötäinen. Maaston profiili oli sangen helppo, kuten myös nousu- ja laskumetrit osoittavat. Toki muutama hikinenkin nousu matkaan mahtui, mutta niihin on jo puolentoista tuhannen kilometrin jälkeen tottunut. Tuo 1500 kilometrin rajapyykin ohitin heti Szombathelyn kaupungin jälkeen. Tänään tuli ajettua pelkästään Unkarissa.

20130509-185124.jpg

Haikaroita näkyi matkan varrella paljon

Siinäkin mielessä oli harvinainen päivä, ettei matkan varrella tarvinnut miettiä reittiä. Tein tapani mukaan aamulla reittisuunnitelman RidewithGPS-ohjelmalla. Otin siitä muistikirjaan keskeiset paikannimet ja tienumerot ylös sekä tarkistin vielä aika suurpiirteiseltä kartaltani 1:800 000 reitin. PikkuG oli aivan eri mieltä reitistäni, se olisi mielellään kierrellyt maita ja mantuja monta kymmentä kilometriä pidemmän lenkin. Annoin pikkuG:n näyttää karttaa, mutta kytkin siltä navigoinnin kylmästi pois ja suunnistin oman suunnitelmani mukaan. Hassun tuntuisia ovat nuo matkan varren unkarilaiset paikan nimet: Söpte, Vassaszonyfa, Csepreg, Szakony ja Sopronhorpacs (heitto- ym. merkit jätin pois). Lövö-nimisessä paikassa edellä kuvattu tie yhtyi valtakunnan 84-tiehen. Ja sen kyllä huomasi, kun loppumatkan ajoin kohti Sopronia todella vilkkaasti liikennöidyllä tiellä. Oli pitkästä aikaa paljon rekkojakin liikenteessä. Tuli mieleen osa Italian teistä, missä myös liikennettä riitti. Pahinta oli kauttakulkuliikenne Venetsian pohjoispuolella.

 

Sen verran annoin pikkuG:lle armoa, että se sai navigoida hotelliin. Hyvin pikkuG sen tekikin! Ilman mitään lisäkiemuroita tulimme jo iltapäivällä kahden pinnassa Hotelli Pannoniaan, jossa nyt kirjoitan tätä blogi-osuutta extempore-vapaapäivän merkeissä. Iltapäivä sujui mukavasti hotellin saunaosastolla rentoutumisen merkeissä, kuten jo aiemmin kerroin. Pyörän sain hienosti hotellin autotallikerrokseen suojaan ja muutenkin palvelu on pelannut loistavasti. Tein alkuillasta pienen kävelykierroksen vanhassa kaupungissa ja hain supermarketista juotavaa ja muuta tarpeellista.

20130509-184810.jpg

Valaistu Fö ter Yliopistonaukiolla

Illalla tuli syötyä Ungaresha-pizza Bella Italianon tapaan ja ruokajuomaksi valikoitui tuttu nimi Suomesta vuosikymmenien takaa – Egri Bikaver eli tunnettu ”Erkin pikakivääri”. Tuosta pizza-paikasta jäi kiva muisto. Siellä oli nuori, hyvin vilkas ehkä noin kaksikymppinen nuori tumma nainen odottamassa omia pizzojaan isommalle porukalle. Hän kysyi muitta mutkitta minulta ”Parliamo Italiano”? Kun vähän nikottelin, alkoi vilkas kysely saksaksi. Sen verran pysyin mukana, että hän oli unkarilainen, mutta puhui myös saksaa ja italiaa. Hän kehui kyseistä pizza-paikkaa kertoen, että hän käy aina täällä. Sen myös huomasi 50-60-vuotiaan paikan omistajan käytöksestä. Sujuvasti hän flirttasi koko ajan naisen kanssa. Nainen kertoi minulle, että hän hakee töitä Itävallasta, mutta se on tänä päivänä paljon vaikeampaa kuin pari vuotta sitten.

20130509-184846.jpg

Ilta kultaa Sopronin vanhan kaupungin

 

3. vapaapäivä, torstai 9.5.2013 Sopronissa, 31 km / # 1594 km

Tässä linkki vapaapäivän sight-seeinglenkkiin: http://ridewithgps.com/routes/2480893.

Sopron on noin 60 000 asukkaan kaupunki lähellä Itävallan rajaa. Kaupunki on tunnettu viineistään, sekä valko- että punaviineistä. Linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sopron.

Pitääpä vielä maistaa eilisen pizzerian pitäjän mainostamaa Soproni-punaviiniä. Ulkona on hieno ilma. Lämpöä on tälle päivälle luvattu +25 astetta ja poutaa. Täytyy lopettaa kirjoittaminen tältä erää, hakea pyörä tallista ja lähteä katsomaan Sopronin lähiympäristöä…

20130509-185136.jpg

Sopron on viihtyisä 60 000 asukkaan kaupunki

Päivälenkki tuli tehtyä. Ajoin noin kolmekymmentä kilometriä lähistöllä. Oheisesta linkistä näkyy, että Sopronin seutu ei suinkaan ole tasaista. Mukavia nousuja ja laskuja osui tämänkin lenkin varrelle. Mutta se on niin erilaista ajaa ilman kuormaa. Nousut menivät paljon kevyemmin kuin sivulaukkujen kanssa tai sitten tässä on kunto kohonnut. Kierroksella havaitsi hyvin, että viininviljely on tärkeä elinkeino täällä päin. Viinitarha poikineen osui matkan varrelle.

20130509-185113.jpg

Vapaapäivänä tuli ajeltua Sopronin ympäristössä

Unohdin pyöräpullon lähtiessä hotelliin, mutta Sopron-Balfissa iso olut ja sen päälle kahvi maistuivat. Oli hyvä paikka vähän tankata, koska paikan jälkeen oli noin kuuden kilometrin yhtäjaksoinen nousuosuus. Ei mikään paha, mutta ylämäkeä kuitenkin. Sopronin kaupungissa ajelin vielä muutaman kilometrin tutustumislenkin. Sitten hikisenä pääsin hellepäivän jälkeen taas mainion hotellini saunaosastolle. On se niin ihana olo, kun käy hyvässä saunassa ja uima-altaalla!

20130509-185056.jpg

Kylläpä maistui lämpimänä päivänä;)

Pikkuhiljaa tässä pitää lähteä syömään. Taidanpa panna muutaman kuvan perään ja julkaista vielä tämän blogipostauksen. Katsotaan sitten, onko illan suhteen vielä jotakin täydennettävää. Huomenna matka jatkuu joka tapauksessa Slovakiaan, ellei mitään yllättävää tule eteen. Unkari jää Punkarilta tältä erää taakse.

20130509-184900.jpg

Iltaruokailu paikallisessa pikkuravintolassa

 

Mainokset

Tietoja fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä viisi vuotta ollut hemmo, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt noin kuusikymmentätuhatta maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa taidetaan mennä jo kolmatta kierrosta maapallon ympäri.
Kategoria(t): matkapäiväkirja, matkareitti, tietoa pyöräilystä, Unkari. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Unkari, Punkari, Unkari;)

  1. petriina1 sanoo:

    Vieläkö Unkarissa saa tänäkin päivänä syödä niin monta hodaria kuin jaksaa?

  2. Pekka Järvinen sanoo:

    Kuuma vinkki: Sinitarramöykystä voi tehdä tulpan joka sopii kaikkiin lavuaareihin.

  3. fillarantti sanoo:

    Katohan.. tuohan on luova vinkki. Sinitarra on vähän kuin jeesusteippi – moneen käyttöön!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s