Se on menoa nyt…

Kirjoitan tätä bloggausta lentokoneessa Suomenlahden päällä. Helsinki jäi juuri taakse ja Viron rannikko siintää etuvasemmalla. Aurinko paistaa ja elämä hymyilee. Kone lähti aivan aikataulussa 15:55 ja Roomaan tuloaika on noin 18:30. Huomenna on tarkoitus lähteä fillarilla paluumatkalle. Rieti on ensimmäinen etappi Apenniinien kupeessa. Eläkepolkaisuni on alkamassa.

Perjantaina oli hienot eläkejuhlat koululla. Ihanat työkaverit olivat järjestäneet mieleenpainuvat juhlallisuudet. Olen todella otettu ja kiitollinen kaikesta muistamisesta. Iltapäiväkahvin aikaan oli koolla ehkä satakunta henkeä. Mukavia muistoja vaihdettiin ja hienoja lahjoja tuli. Olipa yksi yllätysvieraskin. Matti Ronkainen Geotrim Oy:sta toi kullatun takymetrin, mikä sai kunniapaikan työhuoneeni pöydällä. Matti on pyöräprojektini kannalta tärkeä henkilö. Hän järjesti minulle Garmin-edustuksensa kautta Garmin 800- fillarinavigaattorin, minkä ristin pikkuG:ksi. Lahjakortteja, kivoja käyttölahjoja, kukkia ym. sain kosolti. Työpäivän päätteeksi illalla oli alakerran takkahuoneessa vielä kutsutilaisuus, missä oli pari-kolmekymmentä työtoveria muistelemassa menneitä. Mukavaa oli, hyvää ruokaa ja palanpainiketta riitti. Kiitos teille jokaiselle upeasta muistamisesta ja myötäelämisesta!

Antin Iphone 571

Saa nähdä onnistuuko…?;)

Viikonloppuna oli varusteiden viilausta. Pyörän vein lauantaina Hämeenlinnan Polkupyörätukkuun paketoitavaksi lentoa varten. ”Päämekanikkoni” myymäläpäällikkö Niko Koivisto irroitti polkimet, sääti ohjaustangon rungon suuntaiseksi ja pani pahvia pyörän suojaksi sekä antoi muutamia irtopinnoja pinnarikon varalle. Nikolle suurkiitokset kaikesta, mitä hän on tehnyt reissun hyväksi. Pyörän toin lauantaina autolla kotiin ja farkkuni takaosassa se odotti viime yön reissuun pääsyä;)

20130421-174644.jpg

Mainio ratsuni Insera Xcross nukkui yönsä yksin autossa valmiina lentoon;)

Lauantaina ja sunnuntaiaamuna laittelin tavarat kasaan ja pyörälaukkuihin. Otin yhden ikivanhan matkalaukun, jonne pakkasin molemmat sivulaukut. Matkalaukun jätän Rooman lentokentälle. Laukun paino oli 16,5 kg, mistä laukun osuus lienee siinä kolme-neljä kiloa. Eli suunnilleen noin 12-13 kiloa tuli tavaraa mukaan. Kuten varusteita käsittelevässä blogipostauksessani kirjoitin, yhdistelmäni massa on noin 125 kiloa. Kuskin lähtöpaino oli hyvän hiilihydraattitankkauksen myötä hiukan noin 95 kiloa. On mielenkiintoista käydä samassa kotivaa’assa puolentoista kuukauden päästä, mikäli reissu onnistuu suunnitelmien mukaan. Toim. huom. Matkan jälkeen la 8.6. paino oli 91,0kg, joten hyvin on tankkaus onnistunut reissullakin;)

Jukari-projekti 038

Pakatut sivulaukut, pyöräkengät ja kypärä valmiina reissuun;)

Norwegian on siitä mukava lentoyhtiö, että se tarjoaa wifi-yhteyden. Mikään kovin nopea nettiyhteys ei ole, mutta se toimii. Muutenkin lento tuntui toimivan. Kone lähti täsmällisesti, oli uusi ja jalkatilaakin riitti ”pitkäjalalle” mukavasti. Hyvä tässä on blogia kirjoitella. Lento oli myös edullinen, koko hoito oli noin 130 euroa: Pyörän kuljetus maksoi 37 euroa ja ruumaan mennyt kolli 12 euroa, joten lentolipulle ei kummoista hintaa jäänyt. Toivon, että Fillarantin fillari kulkee ehjänä mukana.

20130421-174939.jpg

Norwegian kiidätti Fillarantin Roomaan

 Kun kone laskeutuu alkuillasta Rooman Fiumichinon kentälle, tavarojen saannin jälkeen pitää kasata pyörä ajokuntoon. Pahvisuojukset laitetaan roskiin ja suojateippaukset otetaan pois. Tanko säädetään oikeaan asentoon ja polkimet kiinnitetään sekä peili asennetaan paikalleen. Laukut nostetaan kiinni pyörään ja turvaviiri ja Suomen lippu viritellään pyörään. Etukäteen katsoin, että kentältä hotelliin on reilu kaksikymmentä kilometriä. Taitaa mennä jo pimeän puolelle, koska aurinko laskee Roomassa 19:57. Toivottavasti ei sada. Ennusteen mukaan sateen mahdollisuus on olemassa. Sää Roomassa on ollut pari viikkoa korkeapaineen myötä todella hieno 20-24 astetta. Matalapaine tuonee epävakaisuutta ainakin muutamalle lähipäivälle, mutta sen jälkeen pitäisi taas lämmetä jopa 27 asteeseen. Näin pitkällä matkalla mahtuu montaa säätilaa. On otettava sellaisena kuin tulee, ei siinä sen kummempaa!

Kerron tässä saman tien lähipäivien suunnitelmia. Huomenna aamulla on tarkoitus lähteä ajamaan sisämaahan kohti noin 100 km päässä Apenniinien juurella sijaitsevaa Rietin kaupunki. Seuraavan majoituksen tiistaille olen varannut vuorten sylissä olevasta pikkukaupunki Norchiasta. Siellä ollaankin aika ylhäällä. Koko matkan korkein ajo-osuus on heti alussa. Apenniinien ylityksessä tie noussee korkeimmillaan noin 1400 metriin. Alpit tai oikeastaan niiden jatkeen ylittänen noin kilometrin korkeudessa Sloveniassa. Keskiviikkona on tarkoitus hyvästellä Apenniinit ja laskeutua Adrianmeren rannalle. Majoituskohteena on San Benedetto del Tronto. Torstaina matka jatkuu rantatietä pitkin kohti pohjoista Senigalliaan. Perjantain matkasuunnitelma vie Riminiin, jossa olen aikonut pitää ensimmäisen ”huilipäivän”.  Siitä käsin voisi käydä vaikka lähistöllä sijaitsevassa San Marinossa. Näillä suunnitelmilla mennee ensimmäinen viikko, mikäli Mr.Myrphy ei puutu peliin!

20130421-174820.jpg

Lento on puolimatkassa ja jatkan blogitusta Roomasta käsin…;)

Nyt kone on ollut ilmassa kohta puolitoista tuntia. Lentosää on aurinkoinen ja pilvetön. Alhaalla näkyy tasaista viljelysmaata ja pieniä kaupunkeja. Ilmeisesti lennämme jossakin Keski-Euroopan yllä. Lentokarttaa en löytänyt, mutta mikäli reitti kulkee lyhintä tietä, alla oleva alue voisi olla Puolaa tai sitten Saksaa. Kohta ollaan puolimatkassa Roomaan ja hyvissä reissutunnelmissa;)

Mainokset

Tietoja fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä viisi vuotta ollut hemmo, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt noin kuusikymmentätuhatta maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa taidetaan mennä jo kolmatta kierrosta maapallon ympäri.
Kategoria(t): Italia, matkapäiväkirja, matkareitti. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

14 vastausta artikkeliin: Se on menoa nyt…

  1. Ahti Auno sanoo:

    Onnea matkaan tv. Ahti

    • fillarantti sanoo:

      Kiitos Ahti tsemppaamisesta! Eilistä päivää jännitin mutta se meni oikeastaan aika hyvin. Vähän lopussa sateli ja ehkä kilometrin talutin yli 15% nousuissa. Tänään sitten on heti kohta aamulla vastassa jättinousu, katsotaan miten äijän käy;-)

  2. Pekka Järvinen sanoo:

    Buon Viaggio, Antti!

  3. merjakytoaho sanoo:

    Alku on ainakin onnistunut ja suunnitelmasi varmaan toteutuu ainakin ensimmäisen viikon osalta. On tosi mukava seurata tätä reality-ohjelmaa, jonka sinä olet järjestänyt ja jossa näyttelet pääosaa. Laita niitä ruokakuvia aina sopivasti facebookiin tai tänne, jotta nähdään miten tankkaat!
    Tervetuloa aina vaan lähemmäksi kotimaata!

    • fillarantti sanoo:

      Merja…yritän ottaa ruokahaastetta vastaan.Tähän mennessä vasta kaksi nautittua ateriaa, illalla molemmat. Pastaa, molto annos grande! Ai niin ja eka iltana pizza… Päivällä olen ajoon liittyen popsinut pähkinöitä ja vettä;-)

  4. Pintakillastakin parhaat matkatoivotukset!

  5. Kari Kareinen sanoo:

    Siun reissu on alkanut hyvin. Oma reissu alkaa 15.5. Bergamosta ja kaks viikkoo, sitä voi seurata tuolta fillari10.blogspot.fi

    • fillarantti sanoo:

      Kiitos Kari vinkistä. Reissun päältä on kiva lueskella toisten kommentteja. Pitääpä tutustua tuohon linkkiisi! Hyvää reissua grandi. Tuo sttuu kivasti sillä minäkin olen Grandi lapsen lapsien merkeissä!

  6. Juha Punkari sanoo:

    Moi Antsa!
    Sääennuste näyttää sinne Riminin tienoille parasta suomalaista kesäkeliä, vettä voi ruiskaista mutta lämmintä on. Elikkä juuri paremmassa paikassa et nyt voisi fillaroida.
    Po-joen laakso on tähän aikaan vuodesta parhaimmillaan, ja Adrianmerikin vielä aika puhdas.
    Giovanni Guareschin kirjoissa kuvataan Po-joen laaksossa olevaa pientä kylää ja sen henkilöitä, kirkkoherra Isä Camilloa ja kommunistista pormestari Pepponea. Myös he molemat olivat kovia pyöräilijöitä, mutta erisyistä, kuin sinä olet.
    Aja, lepää ja nauti, sillä Alppien ylitys on kova juttu.
    Terv. Jussi P.

    • fillarantti sanoo:

      Moro Jussi!
      No perskeles kirjoitin jo kerran vastauksen mutta se taisi karata bittiavaruuteen! Kiitos vaan Jussi-veli asiantuntevasta kommentistasi.
      520 km on takana ja huomenna eka vapaapäivä. Tuskin maltan kokonaan pyörästä irrota, joku veryttelylenkki varmaan. Pyykit ovat kuivumassa, mutta blogin päivitys jää huomiselle.

      Noista Alpeista.. luulenpa, että Apenniinien selätys oli kovempi juttu kuin tulevat Alpit, mutta katsotaan:D

      Tänään oli tosiaan paras Suomalalainen kesäkeli, lämpöä 21-22 astetta, joku mittari matkan varrella näytti jopa 24C, mutta ne on sellaisia. Hyvä sivumyötäinen takana, tuntui että kerrankin matka loppui pahasti kesken vain vajaa 80 km, mutta kun kämppä oli varattu. Nyt nautiskellaan ja tehdään puhdetöitä!

      • Juha Punkari sanoo:

        Giro Italianassa ensin poljetaan aina pikkuvuoret ja vasta sen jälkeen mennään vuosristo osuukksille. Älä koskaan aliarvio Alppeja, Nauti. aja ja nauti.
        En pelottele sinua, mutta vasta vuoristo-osuudella katsotaan kuka on tosimies ja kuka on marjanpoimija. Alpit kun olet ylittänyt, niin pääset Reinin laaksoon.
        Melkein niinkuin kotikummulle.
        Sitä ennen alamäessäkin pitää jarrutella toisin kuin Meikunmäessä.
        Kukaan ei halua nähdä kuika raavit asfalti pois.
        Reinin laakso on sinulle tuttua seutua.
        Maailman sietämätön keveys on olla Bayerissa isojen tuoppien luona.
        Sieltä Pommeriin on taas tullua baanaa.

  7. fillarantti sanoo:

    Jussi-hei!

    Tutustupa reittisuunnitelmaani. En ole menossa suoraan ja ikään kuin koukkaan idän kautta. Siellä Alpit ovat jo paljon matalammat. Itse asiassa reittiohjelmani ilmoitti, että Apenniineillä oli jo tämän reissun korkein ylityspaikka. Nyt seuraavaksi Triesten seudulta käsin maasto alkaa Sloveniassa nousta ja korkein ylityskohta on siinä kilometrin huippeilla, jos vaan pidän reitistä kiinni. Kyllä hyvää kaljaa löytyy idästäkin, joten nyt jätän Saksan maan väliin:-)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s