Jo vähän fillarin makuun…

Kuluneella viikolla pääsin jo vähän fillaroinnin makuun. Täällä Hämptonissa vietettiin hiihtolomaviikkoa ja otin viikon alkuun kolme vuosilomapäivää. Ilmat varsinkin alkuviikosta olivat loistavat ja oikein houkuttelivat ladulle. Kevät oli selkeästi tulossa. Yöllä ja aamulla oli pakkasta, mutta iltapäivällä aurinko lämmitti jo usean plusasteen verran. Tätä kirjoittelen sunnuntai-iltapäivänä samalla toisella silmällä MM-kisojen 50 km hiihtoa televisiosta seuraten.

20130303-170334.jpg

Tässä Fillarantin maasturi Giant 1990-luvun alusta

Reissuvalmisteluja tuli viikon mittaan tehtyä jonkin verran. Passi oli ollut jo muutaman viikon haussa ja nyt on uusi viiden vuoden passi taskussa. Valitettavasti veivät vanhan passini pois. Tähän mennessä olen saanut otettua kaikki vanhat passit talteen. Ainoastaan yhden koristeellisen Kiinan viisumisivun sain tällä kertaa vanhasta passista pelastettua. Lain mukaan, mikäli vanha passi on vielä voimassa, se otetaan pois uuden passin hankinnassa.

20130303-174208.jpg

Tällä passilla pitäisi pärjätä viisi vuotta eteenpäin;)

Matkavakuutusasia tuli myös tarkistettua. Nordean MasterCard Goldiin liittyy hyvä matkavakuutus, joten erillistä vakuutusta en tarvitse. Luin ehdot läpi ja niissä mielestäni oli kaikki tarvittavat elementit. Hyvä asia vakuutuksessa on myös se, että se ei ole mitenkään sidottu kortin käyttöön matkan hankinnassa vaan vakuutus on voimassa ulkomaan matkoilla kaikkialla maailmassa. Fillariretki ei myöskään aiheuta mitään erityisvaateita, koska kyse ei ole kilpaurheilusta. Vakuutuksessa ovat kaikki normaalit matkavakuutusosat: matkasairaus-, tapaturma- ja matkatavara- ja vastuuvakuutukset, tosin kaksi jälkimmäistä omavastuulla.

Vajaan kahden kuukauden päässä olevan pyöräretken reittiäkin tuli viikolla tarkasteltua. Olen varannut reissun ensimmäiselle viikolle Booking.com kautta hotellivaraukset. Kaksi ensimmäistä yötä menee Roomassa, sitten on tarkoitus polkaista Via Salaria-reittiä Apenniinien yli Adrianmeren puoleiselle rannikolle. Matkana se tekee hieman reilu 250 kilometriä. Ensimmäisen hotellivarauksen olen tehnyt Rietiin reilun sadan kilometrin päähän ja toinen varausyö on sitten San Benadotte del Tronto jo rannikolla.

Lisäksi olen tehnyt siitä eteenpäin rannikkoa ylöspäin kaksi hotellivarausta noin sadan kilometrin päivämatkoin. Toisen niistä varasin Riminin tuntumasta kahdeksi yöksi tavoitteena pitää ensimmäinen vapaapäivä San Marinon lähistöllä. Varaamani hotelliyöt ovat hintahaarukassa 24 – 45 euroa. Mutta pitää vielä kovasti miettiä. Jaksanko tuon Italian mantereen ja yli Apenniinien ajon kahdessa päivässä vai pitääkö tehdä yhden päivän lisävaraus? Sää ja varsinkin tuuli tietysti ovat toistaiseksi hämärän peitossa.

Antin Iphone 482

Talvella 2013 oli paljon lunta. Tässä kuva Hauhon laturetken varrelta lopputalvella;)

Olen seuraillut Ahti Aunon pyöräprojektin ”Alaskasta Argentiinaan päihteettömän elämäntavan puolesta” suunnittelua hänen bloginsa ja Facebook-sivunsa kautta. Viime bloggauksissaan Ahti on kertonut loppukesästä alkavan mahtireissunsa matkavalmisteluista. Samanlaisten asioiden parissa painitaan. Ahti on saman ikäluokan kavereita muistaakseni muutaman vuotta minua nuorempi. Yhdessä blogissaan hän kirjoittaa fyysisestä valmentautumisestaan. Hän käyttää harjoitusmäärien mittarina energian kulutusta. Aiemmille reissuilleen hän on harjoitetellut noin 14-15 000 kcal viikossa ja nyt uutta tulevaa matkaa varten peruskuntokaudella noin 10 000 kcal/vko.

Otetaan miehestä mittaa! Oma viikkoni on noudatellut aika tuttuja kuvioita. HeiaHeiaan on kertynyt tällä viikolla liikuntaa 25 tuntia, jotka erittelen ja yritän muuntaa Ahtin tapaan energian kulutukseksi. Kcal-laskelman kulutusarvot perustuvat pääosin Sportstracker-ohjelmaan, jota käytän säännöllisesti. Spinning- ja kuntosaliharjoitteet olen arvioinut HeiaHeiaan kirjaamani ajan ja harjoitteen mukaan. Soututreeni on kaikista tarkin, koska siinä käytössä on sykevyö ja soutuergon mittari.

20130303-174627.jpg

Tässä maaliskuista hiihtolatua Hämeenlinnassa muutama kilometri kotoani

Maanantaiaamu alkoi tavanmukaisesti 50 minuutin aamuspinningillä, aamupäivällä oli vuorossa loistavan sään merkeissä 30 km hiihtolenkki ja illalla vielä 29 km lenkki maastopyörällä. Hyvä loman aloitus! Tiistaina aamuspinningin jälkeen oli ohjelmassa 22 km hiihtolenkki. Liikuntaharjoitukset ovat kahtena päivänä yhteensä noin 7000 kcal

20130303-170638.jpg

20130303-170517.jpg

Tässä tämä villasukkaviritelmä kengän päällä;)

Torstaina oli työpäivä. Aamuspinning ja päivällä ruokatauon yhteydessä 4 km kävelylenkki ja töiden jälkeen puolitoista tuntia koulun kuntosalilla. Olen pyrkinyt kaksi kertaa viikossa käymään salilla, yleensä keskiviikkona ja perjantaina. Eilisen fillarilenkin takia salipäivä muuttui torstaille. Ensin 45 minuutin jalkaprässi ja lopuksi 30 minuutin tehospinning ja loppuvenyttelyt. Tehospinning tarkoittaa termeilläni sitä, että poljen yhtämittaa vuorotellen kevyellä vastuksella nopeaa pyöritystä kaksi minuuttia ja sitten yksi tai kaksi minuuttia raskaalla vastuksella ”putkelta polkien” eli seisaaltaan. Omasta mielestäni harjoitus on tehokas ja hiki lentää. Torstain liikuntasaldo oli yhteensä noin 1400 kcal.

20130303-170925.jpg

Kävelyreitin varrella oli sekaliikennevaroitus;)

Perjantai alkoi aamuspinningillä, työpäivän lomassa 5 km kävely ja illalla kuntosalivuoro. Nyt vuorossa oli aluksi noin tunnin kiertoharjoittelu 20/15/12 -sarjat nousevin vastuksin ja lopuksi sama tehospinning kuin eilenkin ennen loppuvenyttelyjä. Aikaa meni tunti ja kolme varttia. Perjantaipäivä päätyi noin 1600 kcal lukemiin.

Lauantaiaamuna aamukuudelta tein normaalia pidemmän 1 h 20´ aamuspinningin. Sitten suunta kohti lentoasemaa hakemaan tyttären perhetta kaksiviikkoiselta Floridan lomaltaan. Illalla tein kotona pitkästä aikaa soutreenin spinningharjoituksen kera . Kymmenen kilometriä ergosoutua vei aikaa 46 minuuttia ja alussa oli 30 minuutin lämmittely spinningpyörällä ja lopussa 40 minuuttia palauttavaa spinningpyöritystä samalla Kerhon peliä kuunnellen. Sauna kruunasi tämän osin hikisenkin treenin. Lauantain kalorilukema oli noin 1400 kcal.

20130303-170808.jpg

Consept2-ergo on loistava harjoitusväline. Siinä syke nousee ja isot lihakset saavat kyytiä!

Sunnuntai oli lepopäivä, mutta aamuun mahtui  kuitenkin tavanomainen 50 minuutin aamuspinning ja puolen tunnin lumityöt. Yöllä oli tuiskunnut reilu viisi senttiä uutta pakkaslunta. Se siitä kevään tulosta!  Ruotsiin meni näköjään viiden kympin mestaruus. Paras suomalainen oli vasta 22., joten ei muuta kuin harjoittelemaan! Sunnuntain kalorimittari näyttää noin 500 kcal.

Viikon yhteenveto on 15 200 kcal ja 25 tuntia liikuntaa. Tuntia kohden se vastaa noin 600 kcal keskikulutusta. Painoni on liki 95 kg, minkä olen ohjelmoinut Sportstrackeriin (ST). Hiihdossa ST-ohjelma ilmoittaa keskikulutukseksi noin 900 kcal/h, maastopyöräilyssä noin 800 kcal ja kävelyssä noin 400 kcal/h. Aamuspinningin olen arvioinut noin 400 kcal/h ja kuntosalin noin 500 kcal/h. Soutuergo ja sykevyö osoitti 759 kcal/h kulutusta vauhdin ollessa aika maltillinen.

Viikko kokonaisuutena oli jonkin verran normaalia talven harjoitusviikkoa kovempi, koska siihen kuului kolme lomapäivää ja vain kaksi työpäivää. Normaali viikkotavoitteeni on talvella 20 tuntia liikuntaa. HeiaHeia-liikuntaportaali on erinomainen apuväline liikuntasuoritusten rekisteröintiin. Taustalla on nyt kaksi täyttä kalenterivuotta HeiaHeiassa. Vuoden 2011 kokonaissaldo oli 1075 tuntia ja vuosi 2012 päätyi 1297 tuntia. Tänä vuonna mennään ihan samaan tahtiin 188 tuntia on kasassa.

Kun vanhaksi tulee niin pitää lisätä harjoittelua, voisi leikillisesti sanoa;)

Mainokset

Tietoja fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä viisi vuotta ollut hemmo, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt noin kuusikymmentätuhatta maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa taidetaan mennä jo kolmatta kierrosta maapallon ympäri.
Kategoria(t): Italia, kunnon kohottaminen, matkan perusteet, matkareitti. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Jo vähän fillarin makuun…

  1. Paluuviite: Jo vähän fillarin makuun… | Matkablogi fillarilla Roomasta Hämptoniin

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s