Viikko on taas vierähtänyt… reitin suunnitteluun!

Aika menee kuin siivillä… Starttiin on aikaa enää vajaa kolme kuukautta. Työviikko meni nopeasti. Nyt on jo lauantai. Tässä alkaa jo urautua. Heti aamulla, jo neljäntenä launtaina peräkkäin, panin aiemmassa blogissani esittelemän saaristolaisleivän kohoamaan ja sillä välillä aamuspinning ripotteli loputkin unihiekat silmistä. Leipä on kohta otettavissa pois uunista ja huumaava tuoksu tulee tänne työhuoneeseen.

Jukari-projekti 011   Jukari-projekti 013

Viikon aikana en ole paljoakaan tehnyt reissutoimenpiteitä, vaan asia on vain muhinut mielessä. On sentään jotakin tapahtunut. Passianomus meni sisään perjantaina. Reittiä on tullut jonkin verran hahmoteltua. Kaivoin yhtenä iltana kaikki vanhat karttani esiin ja blokkasin joukosta reitille osuvat. Tosin pääosa on noin vuodelta 1980, jolloin oli vielä iso Jugoslavia ja Tsekkoslovakia. Muutama Italian kartta 90-luvultakin löytyi, jolloin viimeksi teimme autolla perhereissuja Italiaan.

IMG_0069

Vanhoja ”nostalgiakarttoja”;)

Osa oli vanhempia. Tein ystäväni Rauli Nummenmaan  kanssa vuonna 1977 fillarireissun Jugoslaviaan ja Unkariin. Lähdimme reissuun huhtikuun lopussa (melkeinpä tasan 46 vuotta sitten) laivalla Puolan Danskiin ja sieltä junalla Belgradin kautta etelään Adrianmeren rannalle Bariin silloisen Albanian rajalle. Pari päivää odotimme pyöriä Jugoslavian silloisessa pääkaupungissa Belgradissa. Polkureissumme alkoi Adrian meren rannikkoa ylöspäin luodetta kohti. Hyppäsimme Dubrovnikin jälkeen välillä Korculan saarelle ja sieltä Splitin kautta jatkoimme vielä rannikkoa pitkin, kunnes lopulta poikkesimme sisämaahan ja ajoimme vuorten yli Zagrebiin. Siellä panimme pyörät junaan ja matkasimme Budapestiin. Sieltä alkoi ”Unkarin ympäriajo” Budapestistä Egerin viinialueen kautta itään pustalle ja etelän kautta takaisin Budapestiin. Reissulla oli silloin kulkuvälineinä retkipyörät (itselläni rakas 10-v Peugeot ja Raulilla Raleigh). Tavaraa oli paljon, teltat, makuupussit ym. mutta pojat polkivat kuitenkin ihan miehekkäitä päivämatkoja.

IMG_0070

Pidin silloin matkavihkoa, jonka olen myöhemmin siirtänyt tietokoneelle. Tein reissusta blogin vuoden 2014 alussa. http://www.fillarantti2.wordpress.com

Liki kuukauden reissun pituudeksi tuli noin 1600 km (Jugoslavia 930 km ja Unkari 650 km), mikä tekee 14 ajopäivää kohden keskimäärin 113 km/pv. Tiedot löytyivät sen ajan matkapäiväkirjasta, ruutuvihosta, ei ollut tietokoneita, kännyköistä puhumattakaan! Yhteydet kotiin pelasivat siihen aikaan pääosin korteilla ja kirjeillä.

IMG_0073

Tässä autenttinen kuva reissun lopputilastosta;)

Siirryn sitten vanhoista muistoista Rooma-Hämpton reissun  suunnitteluun. Kartta on ihmisen paras ystävä! Läksin etsimään hyvää työvälinettä reitin suunnitteluun. Se ei ollutkaan ihan helppoa. Toki aiemmin olen käyttänyt Google mapsia tai vastaavia. Sportstracker, Endomondo, MapMyRide ja Road Tripper olivat entuudestaan tuttuja, mutta eivät mielestäni vastanneet hyvin moniosaisen reitinsuunnittelun tarpeisiin. Kysyin asiaaFillarilehden foorumilla ja sieltä tuli pikapikaa muutama hyvä vinkki, joita lähdin tutkimaan.

TetedeCourse /1.2.2013 , Aktiivijäsen

Ei ole reittisuunnittelusta kokemuksia, mutta näitä ainakin suositellaan:
http://www.bikeroutetoaster.com/Course.aspx
http://ridewithgps.com/
http://www.mapmyride.com/

30 hampainen /2.2.2013, Vakiovieras

Kannattaa kirjautua Garmin Connectiin. Sieltä välilehti; suunnittele > reitit > Luo harjoitus. Valmiin reitin voi sitten jakaa yhteensopiviin laitteisiin. Reittejä voi luoda tarvittavan määrän. Jos ja kun iPadiin/älypuhelimeen on ladattu Garmin Connect appsi, näkyy valmiit reitit myös näissä laitteissa samantien. Garmin tekee mielestäni parhaat polkupyöräreitit ja on muutenkin käytössä lyömätön ohjelma. Toisena tulee sitten Bikeroutetouster, joka on kanssa tosi hyvä apu reittien suunnitteluun.

Bikeroutetoasteria katsoin hiukan, mutta pitää tutustua siihen myöhemmin tarkemmin. MapMyRide oli ennestään tuttu, enkä ole havainnut sitä hyväksi pitkän reitin suunnittelussa.

IMG_0072

Vieläköhän tuo firma on olemassa? Messukassi monen vuoden takaa;)

RIDEwithgps-ohjelman otin käyttöön ja tein sillä koko reitin parissa tunnissa. Tavoitteenani on seurata elämäntapapyöräilijä Matti Rämön renkaanjälkiä takaperin, kuten aiemmin olen kirjoittanut blogissa. Ohjelmaan oli helppo napsia Matin kirjasta yöpymis- ja välipistepaikat. Mikäli niitä ei näkynyt kartasta, paikkakunnan nimi hakuruutuun ja kursori löysi nopeasti oikean paikan. Esimerkkinä on huonomainen Auschwitz Puolassa, mikä on niin pieni paikkakunta, ettei sitä kartastani löytynyt. Sen sijaan RIDEwithgps-ohjelma löysi sen heti.

Tosin yksi ongelma tuli vastaan. Kun oli saanut reilun 3500 km reitin valmiiksi, tallensin sen ja lähdin välillä hiihtolenkille. Ilma oli loistava, pari astetta pakkasta ja todella liukas hyväkuntoinen latu. ”Hiihtäjän on hyvä hiihdellä”, taisi joku kirjailija joskus sanoa. Kun tulin kotiin 20 km lenkiltä pari tuntia myöhemmin, koneelle olikin tallentunut vain reilu 1500 km. Epäilen että tiedostossa oli niin paljon tavaraa, ettei kone jaksanut vääntää …?

Tästä sisuuntuneena jaoin reitin kahteen osaan ja tein uudelleen. Näin sain molemmat osat tallennettua. Toinen asia, mikä mietityttää. Ohjelma on ilmeisesti jenkkitekoinen. Siinä on valittavissa kolme moodia, driving, cycling ja walking. Pyöräilymoodi toimii valitettavasti vain USA:ssa. Käytin autoilutoimintoa, jossa panin ruksin kohtaan – vältä valtateitä. Lisäksi joillakin osuuksilla käytin kävelytoimintoa, joka haki pienemmät tiet, mutta saattoi viedä poluillekin.  Joka tapauksessa ohjelman käyttö on sujuvaa ja nopeaa, karttaa pystyy helposti zoomaamaan, hakutoiminto on erinomainen. Reitit voi tallentaa omiin tiedostoihin netissä joko yksityisinä tai julkisina, ohjelma sisältää suorat linkit FB/Twitter ym. ja Garmin tuki löytyy myös.

Tuota GarminConnect- yhteyttä en päässyt testaamaan, koska otin käyttöön ilmaisen version. Reittien hyväksikäyttö Garmin Edge- navigaattorissa vaatisi Premium-tason (10€/kk tai 80/vuosi).

 Karttakuvat ovat ohjelman tulostusnäkymästä otettu. Kuvien alla ovat lisäksi www-linkit kumpaankin reittikokonaisuuteen. Ohjelma käyttänee karttapohjana Google-mapsia, joten linkissä sitä on helppo zoomata. Välipisteet, joita laitoin reitille suunnilleen viidenkymmenen kilometrin välein, eivät tuossa versiossa näy. Hieno pyöräilijää palveleva ominaisuus ohjelmassa on reitin jatkuva korkeusprofiili, missä näkyy samalla reitin pituuden kilometrit. Lisäksi ohjelma laskee nousu- ja laskumetrit. Korkeussuhteet ovat tärkeä tekijä pyöräreitin päivämatkan suunnittelussa. Oma reittini näyttäisi menevän yli kilometrin vain Italiassa Apenniineillä. Alppien vuorijonon jatkeen ylitys näyttäisi yltävän Sloveniassa suunnilleen kilometriin.

Tässä beetta-versio reittisuunnitelmasta (kaksi osaa):

 

https://i2.wp.com/ridewithgps.com/ruter/2113690/full.png

Fillarantin reittisuunnitelman alkuosa Roomasta Slovakian Puolan rajalle

http://ridewithgps.com/routes/2113690

https://i1.wp.com/ridewithgps.com/ruter/2114622/full.png

Tässä loppuosa Slovakian ja Puolan rajalta kotiin Hämptoniin

http://ridewithgps.com/routes/2114622

Reitin varrelle osuu 10 valtiota: Italia, Slovenia, Unkari, Itävalta, Slovakia, Puola, Liettua, Latvia, Viro ja Suomi. Vatikaania ja mahdollisesti San Marinoa en näihin lue. Reitin pituus ohjelman mukaan on 3487 km. Tosin se laski mukaan laivamatkan Tallinna – Helsinki, mutta vastaavasti siitä puuttuu kaikki matkan varrelle osuvat ”reissukiemurat”, joten kokonaismatka lienee noin 4000 km. Rämön Matti lähti Helsingistä ja hänen matkaansa kirjan mukaan Roomaan kertyi 3632 km (Rengasrikkoja Saharassa, Minerva 2009).

Ihan orjallisesti en Matin reittiä seurannut, mutta pääosin reittikohteet ovat Matin kirjasta poimittuja. Heti reittini alussa Matin vinkin pohjalta poikkesin hänen reitistään valitsemalla Via Salarian, mikä päättyy Adrian meren rannalle San Bernadotte del Trontoon. Matti tuli sieltä Roomaan Gran Sasson ja L’Aguilan kautta. Toinen isompi poikkeus Matin reittiin on, etten halunnut koukata Kroatiaan kuten Matti, vaan valitsin Sloveniaa vastaavasti enemmän omaan reittiini.

Haluan korostaa, että nyt suunniteltu reitti on lähtökohta ja varmaan tarkastelen sitä vielä moneen kertaan. Toisen tärkeän asian pyörämatkailussa olen oppinut kantapään kautta. Hyvä suunnittelu antaa hyvän pohjan, mutta joka päivä on erilainen. Käytännön reitinsuunnittelu tapahtuu aina edellisenä iltana tai lähtöaamuna. Siinä vanha kunnon kartta on kova sana. Toki nämä nykypäivän apuvälineet helpottavat fillarikuskiakin!

Mainokset

Tietoja fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä viisi vuotta ollut hemmo, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt noin kuusikymmentätuhatta maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa taidetaan mennä jo kolmatta kierrosta maapallon ympäri.
Kategoria(t): Italia, Itävalta, Latvia, Liettua, matkareitti, Puola, Slovakia, Slovenia, Suomi, tietoa pyöräilystä, Unkari, Viro. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Viikko on taas vierähtänyt… reitin suunnitteluun!

  1. fillarantti sanoo:

    WordPress-blogin kommentointiominaisuuksia on parannettu, joten antakaahan palautetta ja hyviä reittivinkkejä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s