Lauantaiaamu. Aamutoimet on tehty. Saaristolaisleipätaikina on kohoamassa, 20 km aamuspinning (kirkasvalolamppu & tabloidi-Hesari) ja talvipyörän nastarenkaitten vaihto ovat jo takana. Nyt aamupalan jälkeen leipä on uunissa. Huumaava leivän tuoksu saa aistit valloilleen ja sormet näppäimille.
Reissupyöräksi olen valinnut kolmisen vuotta käytössä olleen herkkäkulkuisen hybridini. Keväällä 2010 pyörän maahantuojan (Suomen Polkupyörätukku Oy) Hämeenlinnan liikkeestä ostettu ”testivoittaja Insera Xcross” on ollut käytössä nyt kolme kesää. Pyöräkilometrit tosin ovat sillä jääneet aika vähäisiksi. Mittarissa on vasta 3650km, josta viime kesän saalis oli noin 2400km.
Spinningpyörän (Qicraft Oyn maahantuoma tanskalainen Bodybike) päällä tulee istuttua ja välillä seisottuakin (hyvä tapa treenata putkelta polkemista) matkaksi muutettuna kuutisen tuhatta kilometriä vuodessa. Spinningpyörän kanssa kävi hyvä tuuri. Viime keväänä jääkiekon MM-kotikisan yhteydessä oli maahantuojan Facebook-sivulla pieni kisa. Arpa suosi ja sain MM-kisojen logoilla väritetyn loistavan harjoitusvälineen juuri tätä projektiani varten. Sisäpyörä on ollut ahkerassa käytössä. Sata kierrosta golfia per kausi on toista kymmentä vuotta haukannut pyöräilyltä aikaa, mutta nyt tehdään muutos ja pannaan taas pyörät pyörimään!
Sain sovittua reissuuni liittyen ”yhteistyödiilin” reissupyöräni maahantuojan kanssa. Suomen Polkupyörätukun Hämeenlinnan myymälä huolsi pyöräni huippukuntoon. Renkaat vaihdatin hieman kapeampiin 32mm Swalben Supreme- kumeihin, uudet ketjut ja täydellinen huolto sujuivat hienosti Niko Koiviston avustuksella. Pyörä odottelee alakerrassa malttamattomasti kevään tuloa.
Pyörä on toki aika raskas, muistaakseni nettopaino noin 14-15kg. Toisaalta kuskikin painaa. Tämän aamu paino oli 94,2kg. Lisäksi olen päättänyt ottaa mukaan takasivulaukut ja ohjaustankolaukun. Yleisesti ottaen mukaan otettavat tavarat pyrin minimoimaan. Ajovaatteet, kevyet käyttövaatteet, tarpeelliset työkalut, henkilökohtainen hygienia, ensiaputarvikkeet, yhteydenpitoelektroniikka ja muu reissulla tarvittava rekvisiitta on suunnitelmissa. Ihan karkea arvio lienee noin kymmenen kiloa. Hauska onkin nähdä myöhemmin, miten arvio pätee!
Pyörävaihtoehtoja. Kun ostin hybridin, cyclocrossareita ei vielä Suomessa ollut. Nyt valintani olisi ollut noin kymmenkiloinen cyclocross-pyörä. Takavuosina olen tehnyt reissua retkipyörällä aika isollakin varustemäärällä. Mukana ovat silloin olleet myös teltta ja makuupussi ym. siihen liittyneet retkivarusteet. Nytkin vielä harkitsen, olisiko järkevää ottaa kevyt teltta sivulaukkujen väliin tavaratelineelle ”hätävaraksi”.
Maantiepyörä tietysti olisi nautinnollisin vaihtoehto ajaa. Mutta pitkällä matkalla monet tekijät puoltavat sitä vastaan. Tienpintojen vaihteleva laatu ja matkatavaran kuljettaminen ovat ne keskeiset tekijät. Lennät Roomaan ja tulet sieltä pyörällä Suomeen. Moni on kysynyt, mikset osta pyörää sieltä? Kysymykseen ei ole selvää vastausta. Ehkä sitä voisi kokeilla joskus jollakin toisella reissulla? Minusta on tärkeää, että pyörä on tuttu ja siihen on luottamus. Muistan senkin ajan, kun kilpapyöräilijä vaihtaessaan uuteen pyörään hän otti vanhasta pyörästä uuteen entisen satulan. Mutta silloin satula olikin muotoutuvaa nahkaa ja miehet rautaa!
Pyörän varustelusta. Ratsuni on sangen hyvälaatuinen alumiinirunkoinen 27-vaihteinen hybridi, johon jo hankinnan yhteydessä asennettiin tukeva lukko, kumpaankin pyörään lokasuojat, seisomatuki sekä mittari. Viime kesänä testireissua varten asensin siihen myös tukevan tavaratelineen taakse ja hankin Bilteman vedenkestävät takasivulaukut. Viron reissulla vettä todella tuli, mutta laukut pysyivät onneksi kuivina ja kiinnityskin oli ihan kohtuullinen. Hinta-laatusuhde on hyvä. Ohjaintankolaukku ja istuimen alla oleva työkalulaukku ovat mallia Lidl (näkyvät yllä olevassa kuvassa). Ohjaintankolaukussa on päälle vedettävä sadesuoja, mikä toimii ihan hyvin. Laukun kiinnitys vaihde- ja jarruvaijerien takia on hankala ja olenkin ottanut tavarat mukaan ja jättänyt laukun paikalleen.
Valovehkeitä minulla on tällä hetkellä edessä ja takana yksi led-valaisin. Näkyvyyttä tosin aion vielä parannella ehkä toisella etuvalaisimella ja heijastinteipein ym. signaalein. Syksyn lenkeillä totesin käteväksi kumisiteellä kiinnitettävän irtoledin (yritän viritellä sen kypärään) ja led-valaistun nilkkapannan. Onpa harkinnassa vielä vanha kunnon kolmenkymmenen vuoden takainen sivulle taitettava turvaheijastin tai varren päässä liehuva turvaviiri. Kypärän ohella tärkeintä on näkyä liikenteessä! Peiliä pidän myös erittäin tärkeänä turvavarusteena varsinkin tällaiselle jäykkäniskalle.
Polkimet ovat yhdistelmätyyppiä. Ajokenkinä on käytössä Shimanon normipyöräkenkä, mutta aika paljon olen ajanut taajamissa tai liikenteellisesti muuten hankalissa paikoissa ilman lukitusta. Lisäksi matkaan lähtevät lenkkikengät, joita voi sitten käyttää ”citykenkinä”. Pyöräpulloja on tarpeen vähintään kaksi reissukäytössä. Ovat nyt vielä kuvissa eri paria, mutta aion vaihtaa toisen telineen ja pullon samaan tyyliin.
Pyörän ohjaamo. Suoran ohjaustangon edut ja haitat tiedän. Viime kesänä asensin tangon päälle triathlontyyppisen ohjainkaaren ja siihen kuuluvat kyynärpää-lepuuttimet. Mutta viime kesän kokemusten pohjalta se ei oikein toiminut. Ajoasento lepuuttimien päällä teki pyörästä turhan kiikkerän ja epävarman. Nyt asennan suoran tangon päihin lisäkahvat. Löysinkin aika mielenkiintoiset Suomen Polkupyörätukusta. Lisäkahvojen sisään on integroitu perustyökaluja jopa ketjunkatkaisija. Hieno idea! Toivottavasti tätä kautta saan lisää ajoasentovaihtoehtoja.
Mittaristo. Käytössä on ollut pyörän hankinnasta lähtien tavanomainen yhdistelmämittari. Lisäksi viime syksynä sain yhteistyökumppaniltani Geotrim oy:n välityksellä Garmin Edge 800 fillarinavigaattorin Euroopan kartastolla. Siihen kuuluvat myös sykevyö ja poljinnopeusanturi. Ehdin syksyllä tehdä muutamia koelenkkejä ja käyttökokemukset olivat hyviä. Keväällä pitää tarkemmin tutustua naviin ja selvittää toimiiko yhteispeli mukaan otettavan Ipadin kanssa.
Tällä Xcrossilla tämän Fillarantti-sedän on tarkoitus polkaista reissuun huhtikuun lopussa!