Why? – Whynot!

Siis mitä järkeä on lähteä 64-vuotiaana itseään kiusaamaan polkupyörällä ulkomaille? Siihen ei liene yksiselitteistä vastausta. Se on itselleni haaste. Samalla siirtymäriitti eläkkeelle. Ehkä se on jonkin sorttinen näytönpaikkakin. Se on … paljon muutakin! Yritän vähän avata.

Liikkuminen on kuulunut aina elämääni. Muodot ovat tosin vaihtuneet aikojen myötä. Fillari on  ollut tärkeä osa elämääni jo lapsuudessa ja nuoruudessa Porissa asuessani. Myöhemmin seitsemänkymmentä- ja kahdeksankymmentäluvuilla tuli pyöräkilometrejä 5000 – 6000 km kesässä. Joskus olen laskeskellut, että olen ajanut maapallon jo reilusti kertaalleen ympäri. Myöhemminkin pyöräily on kytenyt takaraivossa, mutta on jäänyt muiden syiden takia osin taka-alalla. Välillä oli innostus eräretkeilyyn, talokin piti rakentaa ja käydä autolla perheen kanssa ulkomailla, sitten tuli golf vuodesta 1995, mikä sadan kierroksen kausivauhtia on vienyt aikaa pyöräilyltä.

Muutama viime vuosi on pikkuhiljaa taas ”herätellyt” tuon loistavan liikkumismuodon golfin oheen. Mailat ovat olleet klubilla ja matkat olen tehnyt aika usein fillarilla! Siinä saa sopivan lämmön päälle reilun kymmenen kilometrin menomatkalla.  Golfkierroksen jälkeen loppupalautteluna pyörällä kotiin ja 25 km lenkki on ”plakkarissa”. Näitä reissuja olen golfkentällä leikkimielisesti kavereille kommentoinut: ”Sen minkä bensassa säästää, kaljassa häviää… ;)”

 

20130117-155839.jpg

Voi sitä hiilihydraattia nauttia joskus tässäkin muodossa

Ehkä tärkein sysäys reissuideaani oli kaksi kolme vuotta sitten, kun jossakin kirja-alennusmyynnissä törmäsin Osmo Soininvaaran kirjoittamaan kirjaan Fillarilla Nizzaan. Luin kirjan ja innostuin. Jos kerran Osmo niin miksen minäkin! Siitä lähti ajatus pikku hiljaa kytemään. Toinen reissuideaani lisävauhtia antanut kirjoittaja on todellinen fillarikingi elämäntapapyöräilijäksi itseään ”titureeraava” Matti Rämö, jota olin kuuntelemassa ”livenä” messukeskuksessa kahtena viime keväänä. Ostin Matilta kaksi kirjaa, joista toisen olen lukenut kahteen kertaan samoin kuin Osmonkin kirjan.

 

IMG_0029

Innoittajieni Matti Rämön ja Osmo Soininvaaran fillarikirjat etualalla.

Reissureittini hahmottui Rämön kirjan Rengasrikkoja Saharassa, 2009 mukaan. Hän ajoi itäistä reittiä Tallinnasta Roomaan ja jatkoi sieltä Sisilian kautta Tunisiaan ja toista reittiä takaisin Suomeen. Oma ajatukseni oli alussa mennä Sisiliaan ja tulla sieltä Rämön pyöränkumin jälkiä seuraten Napolin ja Rooman kautta Suomeen. Selviteltyäni lentoja muutin suunnitelmaani niin, että jätin Sisilian saaren laskuista pois. Varasin sen sijaan edullisen lennon Roomaan ja sieltä on tarkoitus tulla fillarilla kotiin. No tällä mennään ainakin nyt, kun on kolme kuukautta aikaa reissuun…!

Mainokset

Tietoja fillarantti

Pyöräilyyn hurahtanut ja eläkkeellä viisi vuotta ollut hemmo, joka harrastaa matkapyöräilyä ulkomailla ja kotimaassa. Eläkevuosien aikana kilsoja on kertynyt noin kuusikymmentätuhatta maantiepyörällä, reissupyörällä tai maasturilla. Kokonaissaldossa taidetaan mennä jo kolmatta kierrosta maapallon ympäri.
Kategoria(t): matkan perusteet, matkareitti. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Why? – Whynot!

  1. Paluuviite: Fillarantin uusi fillariseikkailu tulossa … parin viikon päästä uuteen reissuun | Marokon Kauhun jäljillä – Fillarantti Espanjassa ja Marokossa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s